3D Ontwerpen

3D-objecten tekenen


Voordat je iets 3D kunt printen, frezen of snijden heb je een 3D-bestand nodig. Daarbij kan je kiezen tussen iets zelf ontwerpen of een bestaand ontwerp van het internet halen (en eventueel zelf nog aanpassen).

Ale je het gemakkelijk wil houden: er zijn heel veel bestanden op internet beschikbaar (kijk bijvoorbeeld eens op www.thingiverse.com) die je voor jouw doeleinden zou kunnen gebruiken. Maar als je iets wilt aanpassen of zelf iets helemaal nieuw wilt maken dan heb je een programma nodig om 3D-objecten te tekenen. Daarvoor is heel veel software beschikbaar; open source of commercieel, relatief makkelijk of serieus moeilijk zoals bijvoorbeeld Sketchup, Fusion360, Blender, SolidWorks – te veel om op te noemen.

Bij het FabLab organiseren we regelmatig workshops en cursussen om met deze pakketten te tekenen. En niet te vergeten: om daarna bestanden te kunnen exporteren die geschikt zijn voor bijvoorbeeld de 3D-printer, zodat je daarna je zelf ontworpen bril ook echt kunt printen en opzetten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Overigens kun je ook 3D-objecten scannen. De 3D-scanners worden steeds beter en geven steeds nauwkeuriger resultaten. Maar ook een bestand van een gescand object vraagt vaak nog enkele aanpassingen en correcties en dan hebben we toch weer een 3D-tekenpakket nodig. Bij FabLabWag werken we aan een eenvoudige scanner waarmee je dingen kunt uitproberen.


Voorbeelden van 2- en 3D tekenpakketten (vector gebaseerd)

  • Open Source (en gratis)

    Inkscape
    LibreCAD
    Libre Office Draw
    Dia
    etc.

    Commercieel (soms gratis of goedkoper voor studie-doeleinden)

    SketchUp
    Fusion360
    SolidWorks